Dr. J.J.G. Jansen (1942) bezet sinds 1 mei 2003 de door de M.Th. Houtsma Stichting aan de Universiteit Utrecht ingestelde bijzondere leerstoel 'hedendaags islamitisch denken'.

Van 1982 tot 2005 was hij universitair docent Arabisch en Islamkunde in Leiden. Daarvoor was hij o.a. directeur van het Nederlands Instituut in Ca´ro en wetenschappelijk (hoofd)medewerker in Groningen (1975-1978). Ook was hij lid van de Nationale Adviesraad voor Ontwikkelings-samenwerking (1991-1997).

Hij is de auteur van vele publicaties en verzorgde gastcolleges en voordrachten aan diverse universiteiten en onderzoeksinstituten in binnen- en buitenland (o.m. in Washington, Detroit, Canberra, Oxford, Poitiers, Straatsburg, Tel Aviv, Baghdad).

Links:

- Website: http://www.arabistjansen.nl/

- Tekst van de toespraak gehouden op 6 april 2005 door Drs. Ronald Kon bij de receptie ter gelegenheid van het afscheid van Leiden: http://www.tcmo.leidenuniv.nl/index.php3?m=388&c=302

Template by Art for the web